Export – en österbottnisk paradgren?
Samarbetet mellan Finland och Sverige är en av de viktigaste faktorerna för framgång inom näringslivet, särskilt med tanke på den strategiska betydelsen som grannlandet har.
”Österbotten är en vägvisare när det gäller ekonomin, när det gäller exporten, och när det gäller att ta vara på den svenska marknaden.” Så lät det när Kjell Skoglund, VD på Finsk-svenska handelskammaren öppnade seminariet om export i Vasa den 31 oktober.
"Samarbetet mellan Finland och Sverige är en av de viktigaste faktorerna för framgång inom näringslivet, särskilt med tanke på den strategiska betydelsen som grannlandet har", menade Janne Jokinen, ställföreträdande beskickningschef på Finlands ambassad i Sverige.
"En framgång som inte hade varit möjlig utan österbottningarna", tillade Joel Sunabacka, VD på LokalTapiola Österbotten.
Så vad är det som Österbotten gör så bra? Vad är nyckeln till lyckad export?
Duger varan åt kunderna?
Vill man utvidga sin verksamhet och etablera sig utomlands är det framför allt två faktorer som är viktiga att ta i beaktande enligt Peter Wiklöf, Ålandsbankens VD: erbjudande och timing. Duger varan man vill exportera? Är det någonting som kunden vill ha? Ska det göras nu eller senare? Finns det tillräckliga resurser till att expandera utomlands?
Resurser är ett återkommande begrepp genom hela seminariet. Vilpes VD Tuomas Saikkonen poängterar vikten av att göra ordentliga marknadsundersökningar innan man bestämmer sig för att expandera. Man måste veta vad man ger sig in på och avsätta tillräckligt med resurser för projektet. Detta gäller även humana resurser. Om man bestämmer sig för att expandera till utlandet krävs det mer bemanning än bara en person. Annars testar man bara den enskilda personens potential, inte företagets.
Även Staffan Snellman, exportdirektör på Snellmans Köttförädling, håller med. Enligt honom finns det tre principer som möjliggör export: vilja och målsättning, att förutsättningarna för att driva verksamhet är i skick, och slutligen tillräcklig kapacitet. En genomtänkt strategi är med andra ord avgörande för en lyckad expansion. Det är viktigt att knyta kontakter, något som är en utmaning för många finländare. Finland och Sverige är lika på många sätt, men också olika. Det gäller att förbereda sig väl och anpassa sin produkt efter den nya marknaden.
Panelens analys
Seminariets kanske viktigaste budskap är hur värdefulla noggranna förberedelser är när man väljer att börja exportera, någonting som panelen är snabba att påpeka. För att lyckas på den svenska marknaden är det viktigt att känna till sina egna resurser och kapaciteter. Finland och Sverige är lika på många sätt, men det är nödvändigt att identifiera de avgörande skillnaderna när man väljer att expandera. Generellt förväntar sig svenskarna en högre standard och ställer tydligare krav, vilket innebär att finländska företag som vill lyckas på den svenska marknaden måste vara noggranna med resursfördelning och förberedelser.
Medan vissa menar att finländarna generellt har en låg ambitionsnivå och inte ställer krav på samma sätt som svenskarna, framhäver panelen samtidigt skillnader mellan olika regioner i Finland. När Joel Sunabacka får frågan varför österbottningarna är vägvisare, svarar han att det är för att i Österbotten gör man saker, man får saker att hända, man vill visa att man kan. Kanske är drivkraften avgörande vid exportfrämjande arbete?
En annan avgörande faktor enligt panelen är välgjorda marknadsundersökningar, att förstå den svenska kundens behov, något som Finsk-svenska handelskammaren ofta hjälper företagen med. I Sverige vågar man ta plats på ett annat sätt än i Finland, där det ofta finns en tendens att närma sig med en ursäktande attityd. Marknadsdynamiken skiljer sig också mellan länderna, och det är viktigt att finländska företag anpassar sig till de förväntningar som råder i Sverige. Genom att våga satsa på rätt områden, förbereda sig väl och utnyttja möjligheterna som grannlandet erbjuder, kan de skapa en hållbar och framgångsrik närvaro på den svenska marknaden.
Att bygga nätverk, skapa långsiktiga relationer och tänka strategiskt framåt är grundpelare för en hållbar etablering. Panelen poängterar att en annan avgörande del är att föra människor samman, inte bara online, utan även genom fysiska möten som bidrar till att skapa starkare och mer genuina kontakter.
I panelen satt Kristian Schrey, VD, Viexpo; Joel Sunabacka, VD LokalTapiola Österbotten; Camilla Wikman, marknadsföringsdirektör, Prevex; Robin Tallberg, investment manager, CapMan Growth.
Export är inte en sprint
Goda förberedelser, tillräckliga resurser och bra timing är med andra ord det som krävs för en lyckad exportsatsning. Det gäller att lära känna kunden och förstå kundens behov. Tillräckliga resurser avser även tillräckligt med tid. Det går inte att skynda sig. Export är inte ett sprintlopp, det är ett maraton. Eller för att citera Staffan Snellman, ”export är inte ens ett maraton, det är en orientering”.